Referat fra generalforsamling den 18/8-2022 kl. 19.30 på Læsø Bibliotek

Inden generalforsamlingen var der et glas champagne og tale af Kirsten Thyø i anledning af foreningens 25 års jubilæum.

Vi sang Svantes lykkelige Dag akkompagneret af Leif Ladefoged på guitar. Herefter gik generalforsamlingen i gang.

1. Velkomst ved formanden og valg af dirigent.

Kirsten Thyø bød velkommen. Leif Ladefoged vælges til dirigent.

2. Formandens beretning fra arbejdet  2021/2022

Vi har haft et godt år siden sidste generalforsamling. Vi har holdt en række hyggelige og produktive bestyrelsesmøde. Det er blevet til ca 1 hver måned.

Umiddelbart efter sidste års generalforsamling arrangerede vi et fordrag i sanarbejde med Folkeuniversitetet som optakt til foreningens Skagenstur. Henrik Skora fortalte levende og engageret om Skagens kunstnere. Vi var derfor alle klar de vi den 11 september kørte med tog til Skagen. Der deltog 22 medlemmer. Vi fik en rundvisning på Skgens Museum, besøgte Ancher og Drachmanns huse og spiste en hyggelig frokost sammen.

Sidste år købte foreningen et smukt maleri af Bjarne Højlund. Vi besluttede, at det skulle hænge et offentligt sted og enedes om at hænge det i vindfanget på Biblioteket.

Vi har også lavet en lille pjece om Luddes Hus, så besøgende kan få lidt baggrundsviden

Der har også været tid til en kunstudflugt for bestyrelsen.

I løbet af 2 dage besøgte vi Aros, Jorns Museum og Kunsten. Vi fik desværre ikke tid til Vendsyssel Museum. Det må vi gøre en anden gang

I Ludes Hus var der efterårsudstilling af Rikke Stjerne Møller, der er født og vokset op på Læsø. Der var åbent 2 søndage i december, hvor lokale kunsthåndværkere udstillede og solgte anderledes julegaver.

Fra påske til hen på sommeren udstillede en læsøpige Irene Møller, Kisser Størner, Melaine Christensen & Finn Christensen. I uge 30 udstillede Lene Wiklund og Hanne Larsen i samarbejde med Læsø Kunstfestival. Sidste udstiller i denne sommer var Elizabeth Grey, der også er født og opvokset på Læsø.

Vi slutter en flot sæson med at udstille Bjarne Højlund i efterårsferien.

I Galleri Margrete har der også været meen aktivitet. Vi tog Lene Nielsen fantastiske naturbilleder ned for at gøre plads til Carl Johan Junge flotte fotos fra Ndr. Rønner. Herefter var der fotokunst af Agnete Mannerbrink, og nu er der en rigtig flot udstilling af fotos fra Rønnerne. Fotografen er Finn H Petersen. Til efterårsferien opsætter vi fotos af en af Læsøs ukrainske flygtninge, Tamara. Selve opsætningen er blevet meget lettere, da færgen har købt og opsat nye klikrammer efter et moderat pres.

For nuværende er vi i gang med et om en slags kunstguide til Læsøs kunstværker. Der er meget, der skal tilrettelægges og mange penge, der skal søges. Forhåbentlig kan vi præsentere resultatet til næste års generalforsamling.

Samtidig planlægger vi en ny medlemsudflugt. Vi vil gerne til Den hvide By i Herning.

Formanden får meget ros for sin beretning, og den vedtages enstemmigt.

3.Fremlæggelse af det reviderede regnskab.

Margit fremlægger årets regnskab, som er meget flot. Der er øget medlemstilgang, og der er øgede indtægter.

Regnskabet vedtages enstemmigt.

4. Indkomne forslag fra bestyrelsen

• ingen

5. Indkomne forslag fra medlemmerne

• ingen

6. Fastlæggelse af kontingent

Det nuværende kontingent: 200,-kr pr husstand, 150,- kr for enkeltmedlemmer, fortsætter uændret.

7. Valg

Valg til bestyrelsen: Lone, Marianne & Cilla er på valg. Alle genvælges.

Valg af suppleant: Kirsten Larsen genvælges.

Valg af revisor: Leif Ladefoged genvælges.

Valg af revisorsuppleant: John Nielsen genvælges

8. Eventuelt

Der kan søges penge ved Læsø Kulturråd. Vi kan søge til workshop omkring Julestuen, Juleudstilling på færgen, et samarbejde med Artist in Residense…….

Generalforsamlingen slutter og så er der lotteri.